Tradiční Velká cena Mělníka je nejstarším pylonářským závodem na evropském kontinentu a ani v kolébce pylonového létání, v USA, nebude moc míst, které se mohou pochlubit stejnou historií. Díky velké snaze členů modelářského klubu Mělník a vstřícnosti majitele letiště pana Lobkowice se podařilo získat povolení k užívání tradiční plochy letiště na Hoříně. Letiště bylo již od pátku plně obsazeno všichni účastníci pilně trénovali a zvykali si na mělnickou závodní dráhu.
Účastnili se týmy z celé Evropy počínaje pylonářskou rodinou Yepes z jihu Španělska až po ruské závodníky z Moskvy. Nejdále měl letos na závody Gabriel Tahhan z Venezuely! Samozřejmě nechyběli domácí piloti s nestárnoucí dvojicí bratří Malinů, Miroslav Novák s Bohoušem Branným a hlavně František Hovorka, který se jako jediný účastnil všech 35 ročníků Velké ceny Mělníka dříve Velké ceny Modely. Nechyběli ani závodníci nastupující generace jako je Jirka Novotný z Prahy a trojice pylonářu z modelářského klubu v Blatné: Tomáš Andrlík, Roman Pojer a Karel Hromada. V pátek večer čekalo přímo na letišti milé překvapení. Všichni závodnící, mechanici a doprovodný personál byli pozvání na slavnostní zahajovací banket. Organizaci banketu se nedalo vytknout vůbec nic. Po ploše se svižně pohyboval personál z cateringu se sklenkami sektu, na grilu se neustálo otáčelo dostatečné množství pečeně a na pódiu hrála živá hudba. Vše bylo umožněno videoprojekcí na velkoplošné obrazovce. Všichni účastníci si pochavalovali příjemně strávený večer a mohli se těšit na sobotu – první závodní den.
Díky skvělé práci celého organizačního týmu v čele s Milanem Maškem a Vláďou Slavíkem se podařilo začít včas závod se rozběhl na plné obrátky. Negativní předpovědi počasí se nenaplnili. Pouze foukal silnější vítr, který pylonvým modelům téměř vůbec nevadí. Výsledky prvního kola naznačili, že závod bude velmi rychlý a do semifinále postoupí pouze ti nejrychlejší a nejméně chybující piloti. Pro české barvy vše začalo výborně, kdy Tomáš Andrlík zalétl s českým modelem BASTY a novým českým motorem IKO-R čas 60,7s a do druhého kola vstupoval z průběžné druhé pozice. Na čelo žebříčku se tlačili piloti italského týmu DKT Carlo Perella a Roberto Cavallaro za asistence zkušeného Roberta Van den Bosche. Druhé soutěžní kolo se stalo pohromou pro čtyři české závodní týmy. Bratři Malinové, František Hovorka a také Ivo Konečný zapsali podruhé výsledek s hodnotou 200 bodů a šance na dobrý výsledek byla ztracena. Tomáš Andrlík neodstartoval díky drobné poruše na startovacím zařízení a Romanovi Pojerovi zhasl motor v pátém obletu a také zapsal výsledek za 200 bodů. Příčinou byl pravděpodobně povolený palivový filtr uvnitř modelu. Jirka Novotný druhé kolo odlétal opět velmi rychle, ovšem 10% penalizace za jeden chybný oblet jeho čas změnila na výsledných 68s. Karel Hromada zalétl velmi dobrý čas 66s a Míra Novák dal svým časem 64s jasně najevo, že v semifinále nechce chybět. To samé šlo říci o německých pilotech Geraldovi Coorsovi a Holgeru Steihausovi, kteří pořídili nové špičkové modely VooDoo NXT od Bruce a De Chastela a bylo to na výsledcích okamžitě vidět. Standardně létali časy okolo 60s a i případný chybný oblet s penalizací nabízel velmi slušný čas 66s což se také oběma pilotům v tomto kole stalo. Třetí a čvrté kolo probíhalo ve slušném tempu, ale přesto poslední lety čvrtého kola startovaly po sedmé hodině večerní. Tomáš Andrlík bohužel ve čtvrtém kole bohužel znovu nespustil motor v předepsaném časovém limitu a obdržel již druhé bodové ohodnocení 200 a to znamenalo konec nadějí na úspěšnou cestu do semifinále a případně do finále pro Tomáše i nový motor IKO-R. Tentokrát se na chybě podepsala chybně nastavená palivová jehla. Odhodlání postupit potvrzovali svými výkony Jirka Novotný a Míra Novák. Roman Pojer byl díky svým výkonům po čtyřech kolech těsně za hranicí postupu a za ním následoval Karel Hromada. Vedoucí čtveřice závodníků ve složení Carlo Perella, Robert Van Den Bosch, Martin Van Doesburg a Roberto Cavallaro začínala zvyšovat svůj náskok na ostatní závodníky a směřovaly své myšlenky k blížícímu se semifinále. Nedělní ráno přivítalo všechny závodníky drobným deštěm, který naštěstí včas ustal a mohlo se začít závodit. Páté a šesté kolo nepřineslo žádné zásadní změny na čele tabulky, ale postupující dvanáctka závodníků se neustále měnila a do poslední chvíle nebylo jisté kodo postoupí. Druhá dvoustovka vyřadila ze hry velké množství kvalitních závodníků jako Geral Coors, Ray Van Den Klok, jeho synovec Joep Van Den Klok, velmi rychle létající Rob Metkemajer a také náš závodník Roman Pojer. Z českých závodníků postoupili do dalších bojů pouze Míra Novák s mechanikem Bohoušem Branným a Jirka NHJovotný s mechanikem Ferrym Hovorkou. Za zmínku jistě stojí „švejkovský“ kousek Franty Hovorky v šestém kole, kdy odhalil drobnou chybu jinak výborně fungujícího elektronického systému na měření kol a časů. František si spočetl, že když vypustí model o cca 7 vteřin před rozsvícením startovacího světla, oblétne jeho model téměř celé kolo a startovní čáru protne letmým startem. JAk řek, tak udělal a vypustil model o 7s dříve s vědomím, že obdrží penalizaci 10% z výsledného času za předčasný start. Výsledný čas 56,2s byl jednoznačně nejrychlejší čas víkendu a i včetně penalizace by výsledný čas 61,8s byl vynikající. Komise rozhodčích ovšem tento počin kvalifikovala jako nesportovní chování a platnost tohoto času neuznala. Nutno poznamenat, že nešlo v žádném případě o nesportovní chování, ale o upozornění na chybu v pravidlech a technice s notnou dávko recese. Bravo Františku …. …. pokračování již brzy
V nedělním programu nechyběla v rámci exhibice ani ukázka elektropylonu kategorie F5D. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby pilot Tomáš Ciniburk nepoužil zcela nový český vysílač JETI DUPLEX DC-16. Podívejte se na instruktážní video tohoto špičkového zařízení.
Přidejte odpověď