Velká cena Mělníka 2022 – Memoriál Ondřeje „Dago“ Havelky

Mělník jako vždy nezklamal. Navzdory všem předpovědím intenzivních srážek a všeho možného se na letišti Hořín od pátku pilně trénovalo a o víkendu intenzivně závodilo. Není pochyb o tom, že náš nebeský patron „DAGO“ to zařídil tak, aby závod na jeho počest mohl proběhnout důstojně.

Klaplo nejen počasí, ale také celá organizace závodu včetně dokonalého ozvučení celé plochy, zajištěného cateringu po všechny tři dny a tradičního banketu přímo na letišti. Takže závodníci si mohli zavzpomínat na slavné roky, kdy Mělník diktoval světový trend v pořádání pylonářských závodů. Hlavní organizátor Jirka Novotný odvedl se svou rodinou obrovský kus práce a vrátil centrum pylonaření zpět na Mělník, který byl jednoznačně nejlepším závodem v Evropě a směle může konkurovat i červencovému mistrovství světa USA.

Na letišti bylo živo již od čtvrtka a například francouzská výprava trénovala již od brzkého rána. Ale jinak čtvrtek byl spíše dnem příjezdů, vítání a staveb zázemí v depu. Dorazili výpravy z Kataru, Německa, Nizozemí, Švédska, již zmiňované Francie a samozřejmě početná sestava domácích českých závodníků. Celkový počet přihlášených týmů se ustálil na čísle 52, což je na současné poměry skvělé číslo. Z evropské špičky nedorazili pouze Italové, Belgičané a holanďan Robbert Bosch.

česká vozová hradba byla připravena na rozhodující bitvu již od čtvrtka

V pátek již byla postavena oficiální trať a trénink už měl ty správné parametry. Při tak vysokém počtu účastníků bylo jasné, že na kruhu bude tlačenice a čekání na start bude dlouhé. Je již tradicí, že na větších závodech se vytvoří fronta čekajících letadel a ta se striktně dodržuje. Na Mělníku se také vytvořil pěkný had letadel čekajících na svou chvilku ve vzduchu.

Čekačka letadel než se dostanou na start

Trénovalo se až do setmění, ale program byl nabitý a bylo načase připravit se na společenskou část závodního víkendu, na banket. Pořadatel ho nezvykle naplánoval na pátek, protože se musel podřídit volným termínům kapely, která fantastickým způsobem oživila atmosféru celého večera. Pro závodníky to znamenalo více střídmosti při hašení žízně a více pohybu při tanci, aby ráno byli připraveni podávat maximální výkony na trati.

Sobotní ráno už bylo ve znamení plného nasazení a odpovídající nervozity před prvním startem. Létalo se po třech, takže rozhodčí na pylonech museli být hodně soustředění, aby sledovali neustále „to své“ letadlo, což při rychlostech 300km/h není až tak snadné. Po první kole si to vše pěkně „sedlo“ a závod začal plynout jako na drátkách. Mělnické počasí s rychlým „luftem“ a účast čerstvého mistra světa Emila Broberga ovlivňovalo dosažené časy.

V kategorii F3D se začalo hned s časy pod 60s a bylo jasné, že kdo bude chtít uspět bude muset toto tempo dodržet. Domácím závodníkům Tomášovi Andrlíkovi a Romanovi Pojerovi se to podařilo, létali svá maxima a drželi 1-2s odstup za jasně vedoucím Emilem. Do hry o příčky nejvyšší ovšem vstupovalo dalších 5 závodníků s obdobnými časy. Třetí český zástupce, nováček Honza Petr s mechanikem Lukášem Voceským si vedl výborně a s časy okolo 62s sbíral na závodní trati cenné zkušenosti, které bude příští rok potřebovat na mistrovství světa v Holandsku, kam se probojoval.

V kategorii F3T české barvy hájil zmiňovaný Honza Petr, Jirka Klein a „mělničák“ Tomáš Živný, kterého si můžeme pamatovat jako člena party posledních pořadatelů původních Velkých cen Mělníka.

V kategorii F3E (dříve F5D) se účastnila celá světová špička a celkem tři mistři světa včetně toho úřadujícího Tomáše Ciniburka. Vzhledem k tomu, že češi v této kategorii „tvrdí muziku“, byla očekávání ta nejvyšší.

V sobotu se podařilo odlétat čtyři soutěžní kola F3D a tři kola F3T a F3E. Vzhledem k intenzitě zapadajícího slunce za pylonem číslo 1 bylo rozumné soutěž přerušit a přesunout pokračování na nedělní ráno.

Nedělní ráno bylo ještě svižnější než to sobotní a po deváté hodině už frčela první skupina pilotů na start. Bylo třeba dolétat všechny kategorie do celkové počtu šesti soutěžních kol. A pak už to nejlepší z celého závodění, semifinálové a finálové lety ve všech kategoriích. Průběh závodu nebudeme dále popisovat, protože to jsou momenty, které se musí zažít a velmi špatně se popisují. (*** pro ty co chtějí pylony začít, máme jedinečnou šanci si to vyzkoušet – Pylon Open Air).

Výsledky základní části F3D

Výsledky základní části F3T

Výsledky základní části F3E

Semifinále a finále F3D

Do semifinále postoupilo prvních šest týmů ze základní části a rozdali si to ve dvou semifinálových kolech. Vzhledem k tomu, že Borbergové si dělali navzájem mechaniky, stejně jako Tomáš s Romanem musel pořadatel rozlosování podřídit této situaci. Pak už jenom mávnutí startéra Honzy Zelenky a začalo se opravdu závodit. Do finále postoupil dle očekávání Emil Broberg následovaný Tomášem a Romanem z českého týmu, čímž nastal problém kdo bude komu dělat mechanika. Vyřešilo se to snadno a rychle, Tomáš si vypůjčil ředitele závodu a svého parťáka z MS Jirku Novotného a Roman si „vypůjčil“ skvělého mechanika Lukáše Voseckého od Honzy Petra.

Finále probíhalo jako celý závodní víkend. Emil nekompromisně nastoupil do vedení a boj o druhé a třetí místo nechal na Tomášovi s Romanem. Ti bojovali do posledního kola a nakonec bral druhé místo Roman s rozdílem času 0,05s před Tomášem.

Semifinále a finále F3T

Finále F3E


Původní obsah před zahájením závodu (28.7.2022)

Už nám začínají přípravy na Velkou cenu Mělníka 2022 respektive Memoriál Ondřeje „DAGO“ Havelky 2022. Závod proběhne v termínu 10.-11.9.2022. Organizace se stejně jako úspěšný minulý rok ujal Jirka Novotný, který je také hlavní kontaktní osobou a výkonným ředitelem v jedné osobě. Závod proběhne pod hlavičkou AMC Blatná na obnoveném pylonářském letišti Hořín.

Poloha letiště GPS: 50.3445303N, 14.4382697E


REGISTRACE : Mělník 2022


SEZNAM PŘIHLÁŠENÝCH ÚČASTNÍKŮ (please wait 5 minut for table refresh)

PROPOZICE

9 komentářů

1 trackback / pingback

  1. Úspěch na evropském poháru F3D – AMC Blatná, modelářský klub p.s.

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*